Forældre som Ressource
2. klasse skumringscafe

Skumringscafeer kan konkretisere skolens undervisning og elevernes arbejde for forældre. Skolens verden kender alle forældre, de har selv gået i skole, men for mange år siden og måske i et andet land. Når deres børn starter i skole har forældrene behov for at få indsigt i, hvordan deres børn undervises, arbejder og lærer omme i skolen. Der er sket så meget i fagene, arbejds – og undervisningsformerne, at det forældrene husker fra egen skoletid ikke rækker, når de gerne vil tale med deres børn om skolen. Skumringscafeen kan opfylde dette behov. Her er differentierede muligheder for de forskellige forældre, fordi strukturen er uformel, de vælger selv, kan være sammen med deres barn og sammen med barnet opleve brudstykker af barnets arbejde i skolen ved selv at være med til at prøve. De kan tale med lærerne, stille spørgsmål og få uddybet, hvorfor eleverne arbejder i klassen netop på de mange forskellige måder, som materialer og aktiviteter viser.

Situation fra cafe:

En mor spørger matematiklæren om regnemetoder, det drejer sig om opstilling af tallene under hinanden. Læreren forklarer, hvordan børnene gør – også at de gerne må lave det forskelligt. Forklarer også, at de lægger vægt på børnenes forståelse.

Læreren får her afklaret et tvivlsspørgsmål fra moren, men samtidig får hun også formidlet, at målet med matematikundervisning i dag er forståelse og eleverne gerne må bruge forskellige metoder

Situation fra cafe:

Børnene viser også deres hæfter med tegninger frem, dem er de stolte af, og forældrene er meget interesserede.

Far: Hvornår har i tid til at sidde og tegne?

Datter: Når Ditte (dansklæreren) læser

Far: Du kan godt skrive pæne bogstaver – hold da op!

Datter viser mere frem fra sin kasse og fortæller faren om det hun har lavet.

Eleverne får undervejs i cafeen en oplevelse af, at de kan fortælle og vise deres forældre, hvad der sker omme i skolen. Forældrenes anerkendelse af deres barns arbejde giver motivation til den kommende lærerproces, og eleven får måske selv øje på, at hun har lært meget.

Situation fra cafe:

Samtale med mor, far og søn (gennemført af observerende konsulent = K)

K: Får I noget ud af at være her i dag, viser det noget om, hvordan børnene lærer?

Forældre: Jo, rigtig meget – sjovt at prøve, nu ved vi hvad numrene er og de forskellige aktiviteter og kan snakke om det derhjemme.

K til sønnen: Er det godt at have far og mor med?

Dreng: Ja, rigtig godt, jeg kan godt li´ at gå i skole, det er spændende.

Far supplerer: Hvad er det bedste i skolen?

Dreng efter tænkepause: Det er dansk.

Far: Det skal du ikke sige, jeg sagde altid frikvarter, for der kunne jeg spille fodbold.

(K kommentar: Drengen er også en fodbolddreng iklædt Barcelona-trøje)

Mor: Der er så mange aktiviteter, de lærer på så mange måder. Det er helt anderledes, end da vi gik i skole. Henvendt til søn: Nu bruger de slet ikke tavlen.

Dreng: Jo, det gør Lone!

Mor: Nåh!

Dreng: Ja, til at skrive hvad vi skal lave i løbet af dagen.

Mor: Det her er en god måde at lave skole-hjemsamarbejde på. Det var også godt da forældrene klippede og laminerede. Det var hyggeligt.

En anden mor blander sig: Ja, hyggeligt. Godt at vide hvad de laver heromme. Det er ikke altid, vi får så meget at vide derhjemme. Det er godt at se, det er jo noget andet. De står ikke og fortæller oppe ved tavlen.

Situationen og forældrenes kommentarer taler for sig selv. Måske er der behov for en enkelt uddybning. De to lærere har inddraget forældrene i klippe- og lamineringsarbejde af alle deres mange materialer i dansk og matematik i 1. klasse. Sammen med forældrerådet har de indbudt til et møde, hvor interesserede forældre hjalp med at klargøre en masse forskellige materialer til undervisningen. Dette møde var en stor hjælp for lærerne. Hjælpen betød, at lærerne kunne inddrage en masse forskellige materialer i deres undervisning. Samtidig lærte de nye forældre i 1. klasse hinanden at kende, de hyggede sig sammen med en opgave, som alle kan deltage i på lige fod, og de fik set de materialer, som deres børn skulle arbejde med i dansk og matematik.

Evaluering – faldgruber!

De fleste forældre var meget hurtige til at forstå koden for deltagelse i arrangementet. De gled helt naturligt ind i rollen som spørgende, lyttende og aktivt deltagende i samspillet med deres barn. De spurgte lærerne kortfattet undervejs og vekslede korte kommentarer med andre af forældrene og eleverne. Men nogle få forældre kunne ikke umiddelbart afkode deres rolle, de gik lidt forvirrede omkring med deres barn i hånden, kiggede sig usikkert omkring og fandt et hjørne, hvor de sad for sig selv. Hvis lærerne fik øje på dem, viste dem lidt opmærksomhed og fik dem sat i gang hjalp det på situationen, men disse forældre følte sig tydeligvis ikke helt trygge. Lærerne må i deres forberedelse af arrangementet tydeliggøre forventningerne til forældrene, enten i den skriftlige indbydelse, ved et forudgående forældremøde eller mere individualiseret ved personlig henvendelse til forældre, hvor læreren formoder, at forældrene ikke umiddelbart vil forstå deres rolle. Skumringscafe er et nyt tiltag i samarbejdet mellem skole og hjem og nogle forældre er måske blevet væk fra arrangementet, fordi de var usikre på deres rolle og bange for at falde igennem. Her er det lærernes opgave at kende klassens forældre så godt, at de ved hvilke forældre, der har brug for en personlig henvendelse og forklaring af arrangementet. (se artiklen om Forældreinklusion i skolen).

Efter skolereformen arbejder mange lærere på skolen og aftenmøder vil sandsynligvis blive færre. Skumringscafeer kan være et nyt tiltag blandt flere, der kan sikre, at forældre også fremover kender til deres børns skolegang og kan samtale med deres børn om skolen derhjemme, også selv om lektier erstattes af arbejde på skolen. Forskning viser, at netop forældres samtaler med deres børn om det faglige omme på skolen, er det vigtigste bidrag forældre kan give til deres børn læring.

Susanne Hvilshøj, lektor v University College Lillebælt

Planlægningsskema - 2. klasse skumringscafe