Forældre som Ressource
Forældre som resurse - sådan gjorde vi på Blågård Skole

På trods af det fælles udgangspunkt fik projektet "Forælde som resurse" en lidt forskellig udformning på de to deltagende skoler.

Her vil vi redegøre for projektets gennemførelse på Blågård Skole.

Lidt om skolen

Blågård Skole ligger på indre Nørrebro i Københavns Kommune. Skolens distrikt består dels af nyere almennyttigt byggeri, som primært er beboet af borgere med anden etnisk herkomst end dansk, dels af ældre andels- og ejerlejligheder, som i højere grad er beboet af borgere med dansk baggrund.

Ca. 58 % af skolens elever er tosprogede, og forældregruppen er meget sammensat, idet der både er en stor gruppe etniske mindretalsforældre, som ofte taler dårligt dansk og har en kort eller ingen skolegang bag sig, dels en gruppe danske forældre med relativt langvarige uddannelser.

Skolen har 486 elever og 65 lærere, og den blev i 2012 profilskole for kommunikation og medier.

Skolen har i en del år scoret meget lave karakterer ved folkeskolens afgangsprøve, men resultatet er i de seneste år noget forbedret. Skolen har i en årrække arbejdet meget aktivt med forældregruppen, og der er en stor gruppe forældre, som er meget aktive i samarbejdet med skolen. Disse aktive forældre har bl.a. været med til at starte en morgencafé, hvor forældre og personale kan møde hinanden under uformelle former, samt de såkaldte "mor-møder", hvor elevernes mødre kan mødes uformelt.

Skolen har en fuldtidsansat skole-hjem-vejleder, som spiller en stor rolle for udviklingen af skole-hjem-samarbejdet.

Projektets start

Projektet blev igangsat umiddelbart efter skolestart i skoleåret 2011/12 ved et møde mellem projektkonsulenter fra UCC og Skole og Forældre på den ene side, og Blågård Skoles skoleleder og skole-hjem-vejleder på den anden. På mødet blev grundtankerne i projektet præsenteret, og hovedprincipperne for projektets implementering blev drøftet.

På mødet blev det besluttet, at projektet det første år skulle gennemføres i to klasser på hver af klassetrinene 2., 4. og 6. klasse.

Inden selve projektstarten blev skolebestyrelsen orienteret om projektet, og der blev gennemført interviews med repræsentanter for elever, forældre og lærere i projektklasserne, samt med skoleledelsen.

Formålet med disse interviews var at etablere en slags basislinie før projektstart, idet de interviewede blev udspurgt om deres opfattelse af status for skole-hjem-samarbejdet på skolen. Interviewene afslørede en række interessante forhold, bl.a. om lærernes opfattelse af sprogets betydning for elevernes læring og for skole-hjem-samarbejdet.  Interviewene med forældrene foregik dels med repræsentanter for skolebestyrelsen, dels med en lille gruppe etniske mindretalsforældre, og de afslørede store forskelle i opfattelsen af skole-hjem-samarbejdet mellem hhv. de danske og de tosprogede forældre.

Gennemførelse af pilotforløb i udvalgte klasser

I projektets første år blev der gennemført pilotforløb i de udvalgte klasser. Undervisningsforløbene blev gennemført som aktionslæringsforløb, og de blev først planlagt af konsulenterne fra UCC og skole-hjem-vejlederen, og herefter detail-planlagt af de deltagende lærere med bistand fra konsulenterne.

Ved planlægningen blev der anvendt et skema, som blev udviklet til lejligheden, og som sikrede, at forældrene blev indtænkt, når lærerne tilrettelagde deres undervisningsforløb.

Undervejs i forløbene foretog UCC-konsulenterne observationer i projektklasserne, og der blev i tilknytning hertil gennemført didaktiske samtaler med de deltagende lærere.

Parallelt hermed afholdt konsulenten fra Skole og Forældre workshops med forældrene fra de deltagende klasser, hvor forældrenes betydning for deres børns læring blev gennemgået, og hvor forældrene indbyrdes diskuterede, hvorledes de kunne fremme deres børns læring. Forud for disse møder var der produceret en letlæst folder på 4 sprog til forældrene, hvor hovedtankerne i projektet blev introduceret.

Der blev ligeledes afholdt et informationsmøde om projektet for skolens kontaktforældre.

Skoleåret 2011/12 blev afsluttet med et fælles seminar for deltagerne fra Seden og Blågård Skoler, hvor de fik lejlighed til at udveksle erfaringer med projektforløbene.

Udrulning af projektet på hele skolen

Skoleåret 2012/13 blev indledt med en ny runde interviews med repræsentanter for elever, forældre, lærere og skoleledelse. Disse interviews kredsede specielt om samarbejdsformer mellem skole og forældre, om sprogets rolle og om indholdet i skole-hjem-samarbejdet.

Umiddelbart herefter blev der gennemført en anden runde aktioner i projektklasserne, igen med tilknyttet observation og didaktisk samtale.

På et møde med samtlige lærere på skolen blev projektets foreløbige resultater opsummeret, og alle lærere planlagde under vejledning fra lærerne i projektklasserne deres egne aktioner med anvendelse af planlægningsskemaet. Aktionerne blev gennemført i næsten alle klasser, men nogle af forløbene blev afbrudt af lærer-lockouten i foråret 2013.

Sideløbende med aktionerne besluttede skolebestyrelsen at gennemgå og forny skolens principper for skole-hjem-samarbejdet. Der blev nedsat en arbejdsgruppe med repræsentanter for de forældrevalgte i skolebestyrelsen, lærerne og skoleledelsen. Med bistand fra Skole og Forældre-konsulenten udarbejdede arbejdsgruppen forslag til  nye principper for skole-hjem-samarbejdet.

Projektafslutning og formidling

Som afslutning på projektet blev der i slutningen af skoleåret 2012/13 atter gennemført interviews, der havde til formål at afdække den udvikling, der var sket med skole-hjem-samarbejdet i løbet af projektet.

Der blev også holdt et afsluttende seminar med deltagelse af lærere, skole-hjem-vejledere, skoleledelser og repræsentanter for skolebestyrelserne på Seden og Blågård  skoler.

Efter projektets afslutning blev der produceret 4 film under medvirken af elever, forældre, lærere, skoleleder og skole-hjem-vejleder på Blågård Skole. Filmene introducerer  den metode til forældreinddragelse i undervisningen, som er udviklet af projektet. Der blev samtidig lavet en hjemmeside, som på mere dybtgående vis beskriver denne arbejdsmetode og dokumenterer projekt "Forældre som resurse".

Niels-Christian Andersen, Skole og Forældre

Planche
Skolebestyrelsesformand Mette Kirks grafiske præsentation af processen med at udvikle principper for skole-hjem-samarbejdet på Blågård Skole