Forældre som Ressource
Teorien bag

Her kan du læse en kortfattet beskrivelse af den teoretiske forståelsesramme som projekt Forældre som ressource baserer sig på. De to overordnede temaer er forældrenes betydning for elevernes læring og sprogudvikling fra hverdagssprog til fagsprog.

 

Forældresamarbejde med fokus på elevernes læring

Ulla Kofoed (2010): Forældresamarbejde med fokus på elevernes læring. Akademisk Forlag, København

Bogen handler om, hvordan man som lærer kan inddrage forældrene som en væsentlig ressource for elevernes trivsel og læring.

Bogen giver inspiration til at skabe en didaktik for forældresamarbejde hvor samarbejdet med forældrene er tænkt ind i hele skolen hverdag og har fokus på elevernes læring. Hovedsynspunktet er, at hvis alle elever skal have mulighed for at reflektere over det, de lærer i skolen og udvikle deres faglige og sproglige kompetence, kræver det anerkendelse og inddragelse af forældrenes ressourcer.