Forældre som Ressource
Undervisningsvejledning

Her er en kort og overskuelig undervisningsvejledning i hvordan man kan inddrage hjemmet i forbindelse med et undervisningsforløb. Klik på fanen ’planlægningsskema’ ude til venstre, så ser du skemaet. For hver kolonne er beskrevet hvad læreren skal være opmærksom på.

Om samtaleopgaverne til hjemmet

Formålet med opgaven er at aktivere elevernes viden om et givet emne eller fænomen, som man skal arbejde videre med i undervisningen.

Læreren forklarer eleverne hvad de skal undersøge eller tale med forældrene om derhjemme. Eleverne får opgaven med hjem i en kuvert. Når man stiller denne type samtaleopgaver til hjemmet, er det særdeles vigtigt at læreren sørger for at alle familier har mulighed for at løse opgaven. Vær derfor opmærksom på følgende:

  • Det er vigtigt at opgaverne ikke udelukker nogen fra deltagelse
  • Det vil sige at det skal være opgaver som enhver forælder skal kunne hjælpe barnet med. Det kan være små simple observationer eller livets store spørgsmål – men de må ikke på nogen måde være akademiske eller kræve specifik viden
  • Samtalen foregår på det sprog der tales i hjemmet. Dette skal ofte ekspliciteres over for eleverne (og deres forældre, idet ikke alle tænker over at læring foregår på tværs af sprog)
  • Eksempel på opgaver kan være:
    • Måle ting i hjemmet med decimaltal
    • Tælle antal hængende lamper vs antal stående
    • Tale om hvorfor krig opstår
    • Fortælle en historie fra egen barndom