Forældre som Ressource
Forældrearrangementer

Projekt Forældre som Ressource har undersøgt hvordan man kan inddrage forældrene i elevernes faglige læring. Dette fokus afspejles i de forældrearrangementer der er blevet afholdt på de to skoler, med det faglige som omdrejningspunkt. Lærerne har i forskellige sammenhænge planlagt at børnene, evt sammen med lærerne, skulle vise forældrene noget konkret de havde arbejdet med i fagene. Forældrene fik på denne måde et unikt indblik i deres barns skole-hverdag. Mange forældre udtrykte glæde over denne form for skole-hjem-samarbejde, som giver dem et indblik i de metoder og emner som den moderne skole arbejder med.

Se også filmen Skumringscafé.

Eksempel

'Det høje niveau skyldtes ikke, at denne skoles forældre var de mest veluddannede, …'

Anne Katrine Rasks beskriver i sin artikel ”Elevernes faglige udvikling demonstreres for forældrene” hvordan en dansklærer ved bl.a. at forklare forældrene begrebet ”børnestavning” i starten af skoleforløbet, formår at gøre forældrene vidende og forstående i forhold til hvordan deres børns skriftsprogsudvikling forløber.

Bl.a. gør læreren meget ud af, at forklare forældrene, at når man børnestaver, så skriver man ordene, som de lyder, og ikke som de staves i ordbogen. Derudover hjælper læreren forældrene til at få indsigt i deres barns læringsproces ved at forklare hvordan udviklingen sker, hvordan børnene arbejder, og hvilke produkter de kan lave.

Denne viden har forældrene brug for, når læreren taler med dem om børnenes udvikling i læsning og skrivning. I artiklen beskrives hvordan der er en sammenhæng mellem forældresamtaler og forældremødet, hvor læreren bl.a. viser en elevtekst på overhead, og samtidig viser hvordan man kan se at eleverne er på vej i deres skriftsprogsudvikling. Som en af overskrifterne i artiklen lyder:

'Konkretisering skaber god stemning'

Anne Katrine Rask: Elevernes faglige udvikling demonstreres for forældrene